dimarts, 23 de novembre de 2010

La cuina dels monestirs

García,Carlos (2009). Chartreuse
A llarg de la història s’ha notat la influència que s’han exercit mútuament la religió i la gastronomia, que, segons la meva opinió, es remunta a la tradició jueva. La llei mosaica donava instruccions molt concretes sobre les característiques que havia de tenir el xai amb el qual se celebrava la Pasqua jueva, la forma de sacrificar-lo, etc. Les Escriptures ens parlen també d’altres celebracions, com ara el “dia dels àzims”, en què es menjava pa sense llevat, etc. A aquest costums s’unien altres pràctiques, com la benedicció de la taula, que ha arribat a nosaltres a través del cristianisme.
El mateix Jesucrist, per instituir l’eucaristia, va fer servir pa i vi. Amb aquesta mateixa beguda ens presenta, a les noces de Canà, el seu nou model de matrimoni, en el qual l’amor dels cònjuges, simbolitzat pel vi, va millorant a mesura que passa el temps, fins aleshores, segons el relat evangèlic, es començava amb el vi més bo i, a mesura que avançava la celebració, la beguda cada vegada era pitjor.
Als diferents menús per a les diverses celebracions cal afegir-n’hi d’altres per als dejunis i les abstinències de carn, que, tot i que també han arribat fins a nosaltres a través del cristianisme, no eren només una pràctica jueva, sinó que també la seguien egipcis, xinesos, grecs, romans i assiris; és a dir, no es tractava únicament d’una pràctica pròpia de les religions monoteistes.
Com hem apuntat, el cristianisme ha transmès tota aquesta tradició, malgrat que en diverses ocasions el seu fundador fos acusat pels puritans de l’època perquè els seus deixebles no respectaven el dejuni que la llei mosaica prescriu. Davant d’això, el Mestre va respondre dient: “Vindran dies e què els serà tret l’Espòs i aleshores faran el dejuni”. I així va ser, perquè en el començament de l’Església cristiana les privacions alimentàries eren molt severes. Es va arribar a no menjar durant les hores de sol, un costum que segles més tard va assumir Mahoma per al Ramadà.

Si voleu continuar llegint, CLIQUEU-HI

Sagastizabal, Javier de (2005) La cuina dels monestirs. Les millors receptes dels monestirs de Catalunya i les  Illes Balears. Editorial Columna. Cuina, 15-20

VEURE: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENGRANDEIX EL TEXT